Veel gezien, weinig slaap - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu Veel gezien, weinig slaap - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu

Veel gezien, weinig slaap

Door: Daan en Nynke

Blijf op de hoogte en volg Daan en Nynke

20 September 2007 | Vietnam, Hanoi

Hallo lieve mensen,

vanuit het 'hoge noorden' weer een berichtje van ons.
De afgelopen dagen hebben we weer veel gezien en gereisd.
Ons verhaal start in Hue, waar we de 2e dag de citadel en de keizerlijke citadel bekeken hebben na de 101 cyclo's afgeschud te hebben met khong, cam on! (Foenetisch: kom, kaam urn. Betekenis: nee/niet nodig, dankjewel)
Hue heeft 2 stadsdelen; een Frans deel en een Vietnamees deel (de citadel). Deze citadel is te bereiken via meerdere bruggen over de Parfumriver. De muren van de citadel zijn, zelfs na alle oorlogen en teisteringen, volledig intact gebleven. Wel waren enige beschadigingen van de vele kanonskogels te ontdekken. Over kanonnen gesproken, er stonden er 9 (4 en 5, respectievelijk de seizoenen en de elementen der natuur) opgesteld aan weerszijden van de poort.
Een stukje verderop kwamen we een buitenmuseum tegen met een aantal tankvoertuigen. Door de opstelling werd het schrille contrast tussen de enorme bolides/bakbeesten van de Amerikanen en de functionele maar pover beschermde liberation tanks duidelijk. Zeer indrukwekkend!
Toen we uiteindelijk bij de keizerlijke citadel aangekomen waren was het, ja zelfs nog in Hue, al behoorlijk zweten geblazen. De muren van deze citadel zijn 4 meter hoog en 2,5 km in omtrek.
Veel gebouwen waren helaas verwoest door de oorlog; men is druk bezig met renovaties. Toch hebben we een behoorlijke tijd hier doorgebracht met foto's maken en borden lezen. Niet te geloven wat een domein de keizers tot hun beschikking hadden. Er mochten vroeger helemaal geen 'normale' mensen in de citadel komen, behalve mensen van een bepaalde stam.
Uiteindelijk hadden we de vele gebouwen en pagodes (waar zelfs de vrouw van de keizer niet mocht komen :O) bekeken en was het lunchtijd!
Deze middag heeft Daan voor het eerst in geheel Vietnameze traditie de welbekende powernap beoefend hetgeen hem zeer goed beviel. De rest van de middag hebben we een stuk langs de Parfumrivier gelopen en wat dingen uitgezocht voor de rest van de weken.
De volgende dag hebben we een brommer gehuurd en zijn we naar de tombs gecrosst. We besloten 2 van de zoveel graftombes te bekijken. De eerste was de Tu Duc-tombe. Een gigantisch complex met gebouwen en tempels, waar hij gedurende zijn leven ook nog gewoond heeft. Zijn vrouw, geadopteerde zoon (die overigens maar 15 werd) en natuurlijk hijzelf liggen hier begraven.
De volgende tombe was die van Ming Manh, waar we eigenlijk niet veel nieuws zagen. Zeker gezien het feit dat zijn kist niet te zien was, omdat hij in een afgesloten grafheuvel is begraven. Wel leuk om te weten dat hij 3000 soldaten heeft gedwongen dit complex voor hem te bouwen terwijl hij vanuit een pagode van bovenaf stond toe te kijken.
Het eten op de markt scheen geweldig te zijn, dus zijn we daar gaan lunchen na een korte regenstop. We waren trekpleister van de markt; tijdens het eten kroop iedereen in onze broekzakken.
We wilden toen naar 'de Eiffeltoren van Hue' gaan, maar werden alweer door een tropische bui opgehouden.
Eindelijk daar aangekomen bleek het wachten zeker de moeite waard geweest. Een prachtige pagode op een hele mooie locatie (zie foto).
Halverwege de rit naar de tijgerarena zijn we maar omgekeerd, aangezien we voor de 3e keer deze dag doorweekt waren geregend. Tijd voor een warme douche dus.
's Avonds hebben we een keer gezondigd en zijn we Italiaans gaan eten. Het was de zonde niet waard, wij koken beter.
Gisterochtend hebben we de trein naar Dong Hoi gepakt. Een plaatsje waar geen klap te beleven valt, behalve de op 50 km ten noordwesten van Dong Hoi gelegen Phong Nha-grotten.
Om hier te komen hebben we van het hotel waar we onze backpacks achter mochten laten een xe moto (motorbike) gehuurd. Na een uur scheuren waren we bij de grotten, waar we met zn 2en een 10 persoonsboot hebben gehuurd (de rest van de bezoekers waren allemaal Vietnameze bezoekers). Eerst hebben we de 'droge' Tien Son-grot bekeken, waar (hoe kitscherig ook) alles verlicht is met kleurenlampen. In dit geval gaf dit een erg leuk effect en aangezien we er zonder guide en er dus all by ourselves doorheen mochten lopen hebben we van deze gelegenheid gebruik gemaakt om mooie plaatjes te schieten.
Eronder lagen de 'natte' Phong Nha-grotten, waar we met dezelfde schuit doorheen zijn gevaren. Ontzettend fascinerend om varend door grotten heen te gaan en boven je de vleermuizen te horen piepen. Een magische belevenis!
Eenmaal weer in Dong Hoi (alias Donker Hol) hebben we meer dan 1,5 uur op onze tourbus staan te wachten. Na een tijdje waren we het zo zat dat we een willekeurige touroperator bij zijn lurven hebben gepakt en zo plaats mochten nemen in de bus met als eindbestemming Hanoi. Of het nou de goede bus was weten we nog steeds niet, aangezien de chauffeur ons ticket niet eens bekeek we zonder pardon mochten gaan zitten.
Het slapen in de bus was niet heel erg succesvol, maar we zijn de nacht goed doorgekomen.
Vanochtend zijn we dan toch rond een uur of 10 aangekomen in Hanoi en hebben we een hotel gezocht.
Vanmiddag besloten we het Hoan Kiem-meer nader te bestuderen (de lokale bevolking zegt dat je pas Hanoi gezien hebt als je dit meer kent). De rest van de middag hebben we wat rustiger aan gedaan vanwege een slecht bericht. (beppe Doorenbos is afgelopen dinsdag overleden)
Ondanks dit moeten we toch van de laatste 2 weken gaan genieten.
De planning van de komende dagen in Hanoi staat redelijk vol, binnenkort horen jullie weer meer.
Liefs van ons

• 20 September 2007 - 15:32

Pap En Mam:

lieve luitjes
    Wat fijn dat we jullie even aan de telefoon hebben gehad, ondanks het slechte bericht. We blijven zo toch wat meer op de hoogte dan op msn en de telefoon. De tijd schiet nu echt op, maar geniet er daarom extra van. Ook de foto's zijn weer de moeite waard.
    Liefs
    Sies en Anneke

• 20 September 2007 - 18:37

Ada:

Lieve Daan en Nyn,
    Fijn om weer wat van jullie te lezen, de foto`s zijn weer erg mooi. Ondanks het slechte bericht van beppe willen wij jullie op het hart drukken heel erg van deze reis te genieten en mischien jullie gevoelens met met een vietnamees ritueel een plekje te geven.
    Ook willen wij jullie bedanken voor de E-card...dat jullie daar aangedacht hebben vinden we heeeel erg lief. Tja je bent een bruidsmeisje voor eeuwig hahahahaha.....
    Lieve schatten pas goed opelkaar (knie?) en allebei dikke tuten van ons.
    Ada,Ab,Sanne,Willem,Marije

• 21 September 2007 - 06:05

Gea:

Hey daan en nynke,
    Had dit slechte bericht ook al gehoord via mama. Gecondoleerd. Hoop dat jullie ondanks dit toch nog kunnen genieten van de reis. Veel plezier daar!

Liefs, Gea

• 21 September 2007 - 17:36

John:

Hei Daan en Nynke,

Gecondoleerd, zal heel vreemd zijn om zo'n slecht bericht zover weg te horen. Gelukkig zijn jullie met zijn 2-en om erover te praten en het een plekje te geven.

En dan toch leuk om steeds maar weer te lezen over jullie belevenissen en nog veel plezier de komende weken.

Groet,

John, Dayenne, Daisy Mae en Dana

• 21 September 2007 - 17:55

Jettina,Harmen,Jelle:

Lieve allebei,

Vanavond is Jelle thuis gekomen. (na enkele weken, Groningen bindt nu kennelijk extra)
    Het blijven fantastische verhalen, die wij van jullie krijgen. Een prachtige reis. En dan dat contrast. Ook jullie willen wij daar een hart onder de riem steken. Nu ver weg, maar morgen, ook in jullie gedachten bij Beppe, weer dicht bij.

Geniet van het vervolg van jullie reis. We lezen de avonturen wel,

liefs van ons.

• 22 September 2007 - 14:53

Janny:

heb jullie verhaal gelezen .de fotos zijn ook weer geweldig .die ene foto van de ingang van de citadel lijkt wel wat op paleizen in China . nynke en Daan gecondoleerd met het verlies van beppe. Ikhoop dat jullie toch nog een paar mooie weken zullen hebben . probeer er ondanks alles toch nog fijn van te genieten .groetjes en een dikke kus voor allebei .janny.