Very merry Christmas! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu Very merry Christmas! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu

Very merry Christmas!

Door: Daan en Nynke

Blijf op de hoogte en volg Daan en Nynke

25 December 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Suok Sdei allemaal!

Allereerst very merry Christmas (zoals ze dat hier in Siem Reap zo mooi zeggen) voor iedereen!
Sneeuw in Nederland, warmte en zon hier; toch bijzonder.
Terug naar waar we gebleven waren. Het bekijken van de waterval dichtbij Luang Prabang is nog gelukt aangezien het al snel na het schrijven van ons laatste verhaal droog werd.
Weer terug in Luang Prabang kwamen we, heel toevallig, hetzelfde stel uit Nederland weer tegen. Jullie raden het vast al, dat was een verzekering voor weer een avondje gezellig eten en drinken!
De volgende ochtend was het alweer vroeg tijd om onze tweewieler op te klimmen en de bergtocht naar Phonsavan te maken. Gelukkig deze keer met stralend weer, beginnend met dauw en mist tussen de bergen en uiteindelijk uitgroeiend tot prachtig mooie zonnige uitzichten.
Aangekomen in Phonsavan zijn we vrijwel meteen naar de eerste site van de Plain of Jars gereden. De reden waarom deze tonnen zware, soms metershoge jars (met deksel) daar zijn is nog steeds onbekend. Werd er vroeger rijst of wijn in opgeslagen of was het een soort begraafplaats?
Al speculerend hebben wij deze mysterieuze vlakte der kruiken bekeken.
Wat wel meteen duidelijk werd is dat deze vlakte met zijn kruiken waarschijnlijk een schuilplaats was tijdens de vele oorlogen die Laos meegemaakt heeft: de vele bomkraters van vaak meters omvang waren niet te missen.
Weer terug in Phonsavan besloten we de volgende ochtend vroeg meteen weer verder te gaan; wat een troosteloze ongezellige stad. Dit werd nog eens versterkt door het feit dat er (na een heerlijke avondmaaltijd gegeten te hebben bij iemand in een huiskamer) bewakers met zware geweren voor ons hotel stonden.
De volgende dag was wederom een mooie dag om te rijden, al begon het erg koud om 7.00 uur 's ochtends hoog in de bergen...
Na een relatief vlotte rit waren we weer in Vang Vieng waar we nog graag wilden tuben (de Mekong rivier af in de binnenband van een trekker), aangezien dit de grootste attractie is van dit toeristische dorpje.
Helaas zijn we hier niet aan toe gekomen omdat Nynke (voor het eerst in Azie) in de lappenmand zat en niets binnen hield.
Gelukkig was zij de volgende dag alweer aardig opgeknapt, zodat de laatste motorrit terug naar Vientiane toch een mooie afsluiter was.
Terugkijkend was het al met al een zware motorweek waarbij we elke kilometer en vele kuilen letterlijk gevoeld hebben, maar wat was het ook uniek om op deze manier door het briljant mooie noorden van Laos te rijden!
Om tijd te besparen besloten we niet de lange busrit naar Pakse, onze volgende bestemming, te ondergaan maar om die kant op te vliegen.
De reden voor ons bezoek aan Pakse was het nabijgelegen Bolaven plateau met zijn watervallen en koffieplantages. Toch maar weer een brommer gehuurd zodat we daar op eigen gelegenheid naartoe konden.
De waterval die we bekeken hebben was 120 m hoog, indrukwekkend met wat voor geweld water naar beneden kan vallen...
Op onze zoektocht naar een koffieplantage met rondleiding kwamen we een Nederlandse man tegen, getrouwd met een Laosiaanse wiens familie koffieplantages beheert. Dit leverde een erg leuke en persoonlijke rondleiding op, afgesloten met een bakje zwart goud van door onszelf geroosterde koffiebonen! Erg leuk om nu eens meer te weten van het door ons zo geliefde drankje.
Toen was het tijd voor onze laatste bestemming in Laos, de 4000 eilanden. Dit is een eilandengroep in de Mekong, inmiddels beroemd om zijn mooie zonsondergangen. Deze hebben wij dan ook aanschouwd. Daarnaast hebben we een dag rondgefietst over 2 eilanden en het lokale leven en de rijstvelden bewonderd.
Eergister was het tijd voor een lange busrit naar ons volgende land: Cambodja.
Aan de border bleek dat de geruchten die hierover gaande zijn kloppen: de Cambodianen zijn zeer creatief in het afhandig maken van dollars voor alles wat ze bedenken. Een dollar voor de stempel van Laos, een dollar voor de stempel van Cambodja en als klap op de vuurpijl een dollar voor een temporaal gemeten temperatuur behorende bij een 'health check' uitgevoerd door mensen die zich dokter noemen... Bij deze laatste actie werd Nynke een beetje boos (als zij eens een dollar vroeg voor elke gemeten temperatuur), maar aangezien problemen zoeken op de grens ook geen aanrader is hebben we ons maar overgegeven aan deze corrupte ambtenaren.
De echte oplichter, zo zou blijken, hadden we echter nog niet gehad. Deze man heeft ons, en vele andere westerlingen in de bus, op een slinkse wijze 5 dollar afhandig kunnen maken door een fake busticket te verkopen.
Blij maar vol adrenaline zijn we na een busrit van 14 uren veilig in Siem Reap aangekomen. Na een nacht in een guesthouse geslapen te hebben zijn we verhuisd naar ons geboekte hotel (om goed te zitten met de feestdagen), wat een waar paradijs bleek te zijn. Wat een vriendelijkheid en wat een service!
De bedoeling is om de komende dagen wat rust af te wisselen met het bekijken van Ankor Wat.
Vanavond gaan we ergens een kerstdiner eten en een smakelijk biertje drinken in het gezellige stadje Siem Reap met onze meegekregen, lichtgevende miniatuurkerstboom tussen ons in.
Wij wensen jullie ook allemaal een smakelijk kerstdiner toe!

Liefs en tot de volgende keer!

• 25 December 2010 - 09:42

Sies En Anneke:

Bij dit prachtige verhaal (natuurlijk al via skype vernomen) ook nogmaals heel fijne kerstdagen. Wij weten bijna zeker dat jullie kerstdiner er weer prima uit zal zien. Heel veel liefs en tot gauw!!!

• 25 December 2010 - 09:48

Vul Hier Je Naam In.:

leuk om jullie avonturen te lezen. Jullie ook fijne dagen gewenst en we zijn benieuwd naar jullie volgende update. karin en teun

• 25 December 2010 - 11:32

Judith En Ellen:

Lieve Daan en Nyn,
    Allereerst wensen we jullie fijne kerstdagen. We hebben weer genoten van jullie verslag (net zoals van het vorige) en de prachtige foto's. Nu al een reis om nooit te vergeten denk ik. Veel plezier verder en tot het volgende verhaal. Liefs en kus.

• 25 December 2010 - 22:08

Oma De Bok:

Lieve Nynke en Daan,

Wat een geweldig reisverslag, echt genieten voor ons. Jullie zien wel enorm veel moois en dan dat lekkere eten. De Oosterse keuken is erg gezond heb ik van de week gelezen (Toch kun je ziek worden...) Hier gaat alles redelijk goed, ups en downs. het weer is er ook niet naar om naar buiten te gaan. Ik heb een prima netwerk om me heen, word gehaald om koffie te drinken of m'n avondje te bridgen. Mijn buurvrouw doet alle boodschappen of de kinderen die nu heel regelmatig komen. Ik verveel me niet. Lieve luitjes geniet van al het moois en kom gezond en vol werklust weer terug. Heel, heel veel lieve groetjes en knuffels (ook voor Daan!).
    Oma

• 26 December 2010 - 11:26

Eline:

Jullie ook een hele fijne kerst gewenst! Nog een bijzonder kerstdiner gehad? X

• 27 December 2010 - 16:50

Ineke, Caspar, M & M:

Lieve beiden,

Leuk om weer even iets te lezen van jullie. Wat ziet er prachtig uit allemaal!! Hier nog altijd een witte wereld.
    Een heel bijzonder Oud en Nieuw wensen wij jullie toe!!

Liefs CIMM

• 30 December 2010 - 11:41

Hanna:

Hey Daan en Nyn,

Echt mooie verhalen hoor...
    Komen al die herinneringen weer boven he,
    Beetje gezellige kerstdagen gehad, dat kerstgevoel zal wel moeilijk te verkrijgen zijn in de warmte ;) maar wel gezellig met een mini kerstboompje!!
    Ey lekker genieten en tot de volgende xx. Alvast een goed oud & nieuw! wordt dat op een leuk plekje gevierd??

• 30 December 2010 - 21:05

Joost En Eva:

Heee Daan en Nynke, we hebben jullie eindelijk op het net gevonden! Wij zijn gister thuis gekomen, helaas ons avontuur is alweer voorbij, maar nu gaan we meegenieten met jullie verslagen! Hoe was Kerst bij de 1000 eilandjes? Wij zijn uiteindelijk in Koh Lanta gestrand en zijn daar blijven plakken en hebben daar lekker gedoken (en manta ray gezien!). Was echt heerlijk daar. Vervolgens nog een dagje Bangkok, blijft toch onze favoriete stad. Wat gaaf dat jullie nu bij Angkor Wat zijn. Vergeet niet te gaan eten bij The Nest, beste restaurant van Cambodja, superlekker eten en staat leuk op de foto ;-) Oja en je kan daar dus naar een weeshuis ergens op het platteland, opgericht door een nederlander die ook een klein ziekenhuisje gebouwd heeft dat waarschijnlijk inmiddels af is. Is voor Nynke misschien wel extra leuk om te zien. Google baca villa. In Siem reap heeft die nederlander ook een hostel en een basic hotel, daar kun je tripje met tuktuk naar ziekenhuis etc regelen. Nou geniet nog even en vanaf hier wensen wij jullie alvast een heel blij en gelukkig nieuw jaar! Groet Joost en Eva

• 31 December 2010 - 18:34

Janny:

e nijnke en Daan Ik kom net bij Peter vandaan Ikwens jullie alles wat wenselijk is voor het nieuwe jaar. Nog bedankt voor jullie felicitaties en cadeau. Het feest was erg gezellig. Jullie verhalen zijn altijd weer boeiend om te lezen. lieve groeten en tot gauw . liefs Janny

• 01 Januari 2011 - 08:00

Gea En Jan:

Hey hallo,
    We kunnen jullie weer volgen vanaf deze kant van de wereld. Aan de foto's te zien en de verhalen te lezen hebben jullie het enorm naar jullie zin daar. Het klinkt in iedergeval allemaal erg goed.

Ook voor jullie de beste wensen voor het nieuwe jaar en in februari drinken we hier zeker een glaasje op (twee misschien wel..)

Liefs,