Ankor What? en sawadee kaaaahh - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu Ankor What? en sawadee kaaaahh - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu

Ankor What? en sawadee kaaaahh

Door: Daan en Nynke

Blijf op de hoogte en volg Daan en Nynke

12 Januari 2011 | Thailand, Bangkok

Sawadee!

Het is alweer bijna drie weken geleden, hoog tijd voor een update!
Het lijkt dan ook alweer lang geleden dat we aan ons kerstdiner zaten, vergezeld door onze personal portable christmas tree (ook wel ppct gedoopt). Wat was iedereen in Siem Reap jaloers op ons (Caspar, Ineke, Marjolein en Mirjam: ontzettend bedankt) en wat heeft dit kleine lichtgevende boompje ons een lol opgeleverd! Barpersoneel dat ermee aan de haal ging en iedereen die ermee op de foto wilde...
Het eten was overigens ook geslaagd, we hebben voor een Italiaans aangeklede avond gekozen.
Na kerst was de tijd aangebroken om in drie dagen Ankor Wat te gaan bezichtigen. Wat konden de Khmer honderden jaren geleden met weinig gereedschap al immense tempels bouwen. We hadden ervoor gekozen om op de fiets de vele tempels in en rondom Ankor Wat te bezichtigen (wat resulteerde in zo'n 40 km fietsen per dag), naar ons idee veel indrukwekkender dan vanuit een tuktuk. Vooral de bekendste tempels, Ankor Wat, Ankor Thom en Tha Prohm (filmset voor Tomb Raider en Indiana Jones) hebben erg veel indruk op ons gemaakt. Natuurlijk konden we het niet laten om Angelina Jolie te imiteren tussen alle takken en boomwortels in Tha Prohm...
Deze toch vermoeiende dagen op de fiets hebben we afgewisseld met wat rust bij het zwembad in het geweldige hotel waar we zaten. Helemaal stil zitten kunnen we niet; tijd voor een Khmer kookcursus!
Wederom hebben wij ons in schort (en ditmaal kookmuts) gehesen en zijn we met wokbranders en messen in de weer gegaan. Resultaat: heerlijke curry's en sappige salades naast spetterverse loempia's. Smullen geblazen!
Toen was het alweer tijd voor het volgende feestje, namelijk oud en nieuw. Waar is dit beter te vieren dan in een straat genaamd 'pub street' en hoe is dit beter te vieren dan in korte broek met een koud biertje... Jullie raden het al: dampend en stampend hebben wij het nieuwe jaar ingeluid!
Voor degenen die we nog niet persoonlijk gesproken hebben: alsnog een heel gelukkig 2011!
Op 2 januari hebben we Cambodja verlaten om weer terug te keren naar Bangkok, waar op 3 januari Sies en Anneke en Jesse en Luca zouden arriveren.
De reis van Siem Reap naar Bangkok was niet de prettigste ooit; dubbelgevouwen op te kleine plekjes achterin een propvolle, zweterige minivan. Blij dat we in Bangkok waren dus!
's Avonds nog even knutselen om een welkomstbord te maken (de grootste van allemaal), klaar om de volgende dag de familie op te halen. Na een frisse douche zijn we meteen het drukke chinatown ingedoken, indrukken genoeg voor de pas gearriveerden.
De volgende dag stonden de hoogtepunten van Bangkok op het programma, met name het oude centrum waar we 's ochtends per boot naartoe zijn gegaan. Een warme eerste dag met veel indrukken voor degenen die net uit de vrieskou van Nederland waren gekomen. Voor ons fijn om weer in Bangkok terug te zijn, wat een fantastische en energieke stad!
Dag 3 stond in het teken van de bridge over de river Kwai (spreek uit als kweeeeeh, om geen geslachtsdelen in de mond te nemen) en de jungle. Na een bezoek aan de beroemde brug en het bijbehorende museum en gedenkplaats gingen we met een boot naar onze overnachtingsplek midden in de jungle: hutjes drijvend op het water. Een unieke ervaring! Geen warm water, geen elektriciteit, maar gezelligheid genoeg. Ook leuk om in de stroomversnelling te zwemmen, echter met zwemvest aan om goed zichtbaar te zijn voor de snel varende longtailboten. We hebben daar nog een stuk van de beroemde death railway (de hellfire pass) belopen. 's Avonds maakte een traditionele dansvoorstelling van de Mon people de avond compleet.
De volgende ochtend stond een bezoek aan dit minderheidsdorpje op het programma alvorens we weer teruggingen naar Bangkok om de nachttrein naar Chiang Mai te nemen.
Natuurlijk kon een biertje in de restauratiewagon met discoverlichting niet ontbreken; daar slaap je goed op!
De volgende ochtend vroeg kwamen we, na een goede nacht, aan in Chiang Mai. Niet te lang opfrissen, tijd om het oude stadscentrum met zijn vele tempels en omgeven door stadsmuren te bezoeken. Knus en gezellig, net als de bekende nachtmarkt waar geen 'nee' te koop is.
De dag erop hebben we een stukje van de omgeving bekeken, waarbij voornamelijk de insectenfarm en de slangenshow/-tuin veel indruk op iedereen achterliet. Nynke kon het niet laten om met een slang om haar nek op de foto te gaan, wat een zware gespierde beesten!
Eind van de middag moesten we weer in het hotel zijn, want we werden opgehaald voor de kookcursus die we met z'n zessen gingen doen. Eerst een bezoek aan de lokale markt voor uitleg van de producten en toen aan de slag.
Ieder mocht vijf door zichzelf gekozen gerechten bereiden en opeten. Een zeer geslaagde avond waarbij iedereen enthousiast geworden is over de Thaise keuken. Met onze buikjes vol was het bedtijd, want de volgende ochtend moesten we alweer vroeg op voor onze vlucht naar Bangkok.
's Middags hadden we een lokaal treintje die ons dwars door de wildernis naar een klein havenplaatsje met mooie marktjes bracht. Hier komen weinig farang (buitenlanders), waardoor wij weer eens een bezienswaardigheid waren.
Toen stond alweer onze laatste bestemming met z'n zessen op het programma: Ko Samet. Een klein eilandje met azuurblauw warm water en witte stranden. Een mooie plek om een paar dagen uit te rusten. Gister zijn we op drie scooters het eiland rondgereden over hele slechte wegen. Eigenlijk mogen deze kuilen niet de naam 'weg' dragen, met als gevolg dat de achteropzittende persoon af en toe als een trekpop de lucht in gelanceerd werd. Hilariteit alom.
Morgen terug naar Bangkok waar we afscheid nemen van Sies en Anneke en Jesse en Luca, die weer terug naar de Nederlandse kou vliegen. De dag erna gaan wij ook de koudere temperaturen opzoeken; China staat op het programma.
Daar zullen jullie weer meer van ons horen!

Alle liefs,

Daan en Nyn

• 12 Januari 2011 - 06:50

Bauke Dam:

Wauw wat zien jullie een hoop! Erg leuk!

• 12 Januari 2011 - 07:25

Judith En Ellen:

Wat en heerlijk begin van de dag om dit verslag te lezen. Het is weer een boeiend verhaal geworden met leuke foto's! Veel plezier in China en liefs van ons x

Ellen

• 12 Januari 2011 - 07:47

Janny:

Wat weer een geweldig verhaal. Jij kunt het ook niet laten om met zulke griezele beesten op een foto te gaan. Nu op naar China. Hoe is de temperatuur daarnu. liefs Janny

• 12 Januari 2011 - 10:03

Lauri:

Wow wat een mooie foto's, wat leuk joh!! En wat bijzonder bij de ruïne met de boom Ik wil alles horen als ik jullie weer spreek. Have fun!!

• 12 Januari 2011 - 19:31

Judith:

Hoi Daan en Nynke.
    Ellen heeft vanmorgen al een bericht verzonden, ik laat ik ook iets van me horen.

Allereerst ook voor jullie een gelukkig en gezond 2011.
    Jullie jaar is in ieder geval goed begonnen, genieten, leuke dingen doen en je eigen tempo bepalen, beter kun je het niet hebben.

Ik vind het ook leuk om te lezen dat jullie je echt vermaken en steeds nieuwe en mooie dingen zien en meemaken.
    Weer een leuk reisverhaal en leuke foto's. Het is om er jaloers van te worden.Nee hoor, ik ben blij voor jullie.
    Met ons gaat het goed, het weer is nu wat herftstig maar verder gaat het best.

Daan en Nynke ik wens jullie nog veel reisplezier verder en geniet ervan en tot mails.

P.S. nog gefeliciteerd van Loes hè?

groetjes Judith

• 14 Januari 2011 - 12:51

Jettina & Harmen:

Lieve allebei,

Leuk al die spannende verhalen, zo ver weg en toch ook weer dichtbij.........

Vanochtend contact met thuis gehad (alles is weer veilig thuis gekomen) en gehoord dat jullie op reis zijn gegaan naar Hong Kong. En daarna naar Beijing ?
    Zie je nog kans naar Xian te gaan. Het terracottaleger is echt een aanbeveling weet ik uit eigen ervaring. (H)
    Geniet van jullie laatste traject en komende weken.
    Groeten vanaf Vlie.....
    J&H

• 16 Januari 2011 - 15:57

Ate En Mig:

Ziet er goed uit! Leuke verhalen.
    Wij krijgen er ook al zin in.

Have fun in China!