Bouillon en rum - Reisverslag uit Domburg, Suriname van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu Bouillon en rum - Reisverslag uit Domburg, Suriname van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu

Bouillon en rum

Door: Daan en Nynke

Blijf op de hoogte en volg Daan en Nynke

22 September 2015 | Suriname, Domburg

Hallo allemaal,

terug uit de bush zoals beloofd een nieuwe update.
Voordat we het beschermde oerwoud van Suriname ingingen hebben we vorige week een fietstocht naar Domburg afgelegd. Niet al te laat vanwege de hitte begonnen we aan de heenweg van 21 km vanuit Paramaribo. In 1,5 uur stonden we, via de mooie 'buitenhuizen', het groene platteland en langs de rivier, in hartje Domburg (lees, het dorpsplein waar alle locals op bankjes zich verzameld hadden). Omdat het toen nog relatief vroeg was besloten we meteen terug te fietsen om voor de echte hitte thuis te zijn. Veel gezwaai en geroep naar ons onderweg van Surinamers die het leuk vonden dat wij zo'n eind fietsten maar ons ondertussen ook voor gek verklaarden, zo bleek ook uit het verhaal van een vrouw wiens schaduwrijke boom we even hadden 'geleend' om te rusten en wat te drinken. Halverwege de terugweg hebben we een heerlijke Javaanse saoto en bakabana genuttigd bij Amy's eethoekje om net na het middaguur voldaan terug te keren bij ons appartement, 42 km in de benen. De reactie van de eigenaar van het complex was 'jullie doen een dagtour dus maar even in een halve dag...'
Zaterdagochtend vertrokken we met 9 mensen, een gids en een kok in twee busjes naar het kleine plaatsje Witagron; eerst een uur een verharde weg gevolgd door 2,5 uur onverharde hobbelige bauxietweg. In Witagron zijn we op een korjaal gestapt met al onze bagage inclusief eten en drinken en de gekochte flessen bruine rum op aanraden van de gids. Hij verzekerde ons dat we daar behoefte aan zouden hebben gedurende de trip...
Tijdens de autorit en 3 uur durende boottocht met links en rechts alleen maar jungle (en een overvliegende knalrode ara!) bleek al snel dat we een gezellige groep hadden waarbij wij ons goed op ons gemak voelden.
Aangekomen op Fungu eiland was het tijd om de hangmatten en klamboes op te hangen, maar eerst vleermuispoep aan de kant vegen was een must. De hangmattenknoop bleek pittiger dan gedacht, de eerste groepsgenoot lag binnen no time op de grond bij het uitproberen van zijn hangmat.
Toen we al het zweet van ons af hadden gewassen in de rivier was het tijd voor een heerlijke cassavesoep met rijst en natuurlijk een glaasje rum-cola of -sinas. Tijdens de avondwandeling op een gedeelte van het eiland spotten we binnen korte tijd al een vogelspin, verschillende krekels, cicades en een stuk slangenhuid. Daarna was het tijd om tanden te poetsen in de rivier en de hangmatten in te duiken voor hopelijk een goede eerste nacht, de dag erop stond een lange wandeling richting en op de Voltzberg op de planning. Bang dat we helemaal niet zouden kunnen slapen waren we allemaal blij met een paar uurtjes slaap, ondanks het wakker worden bij iedere poging tot draaien. Om 7u wassen in de rivier, een goed ontbijt en op pad, eerst een paar minuten met de korjaal en vervolgens met liters water, veel boterhammen en stevige wandelschoenen de start van een 8 uur durende wandeling. Gelukkig was hiervan 7 uren door de jungle, waardoor de volle zon ons niet helemaal tot kreeften kon branden. Warm was het desalniettemin, al na een half uur konden de shirts van iedereen uitgewrongen worden tot een kopje bouillon. De lokale gids daarentegen, die deze wandeling 3x (!) per week loopt leek op zijn rubber laarzen hier totaal geen last van te hebben; tot frustratie van de hele groep konden we geen druppeltje zweet in zijn shirt ontdekken. Na 3 uren kwamen we aan op een plateau vanwaar we de beroemde/beruchte Voltzberg konden zien: een granieten pukkel die onbeklimbaar leek. De gids verzekerde ons echter dat we hier wel degelijk op konden komen dus na nog eens een half uur wandelen door de bush kwamen we aan aan de voet van de berg. Het laatste half uur was een steile beklimming over een granieten bakplaat met ontzettend mooie vergezichten over de jungle als resultaat, wat een pracht! Weer wat eten en drinken en gedreven door de tijdsdruk snel weer terug naar beneden. Na een aantal uren lopen op de terugweg merkten we dat de coordinatie van iedereen wat minder werd en dat iedereen wat stiller werd, totdat we aangekomen waren bij de watervallen aan het eind van de wandeltocht waar we 's ochtends onze zwemspullen hadden achtergelaten. Wat een weldaad om dan in het water te mogen, de meesten met kleren en al (natter konden ze toch al niet worden). Toen de bootsman uiteindelijk met een watermeloen kwam en iedereen een stukje kreeg waren we als een kind zo blij en trots.
Eenmaal weer terug op Fungu eiland kwamen de geuren van de bbq ons al tegemoet, heerlijke spareribs! De overige 3 flessen rum kwamen op tafel en omdat het onze 'bonte avond' was begonnen we meteen na het verrukkelijke eten aan een soort '30 seconds spel', waarbij de mannen tegen de vrouwen streden. Twee flessen rum later en bij een stand van 1-1 besloten we een nachtelijke duik in de rivier te maken, waar overigens onder andere piranha's zwommen (dus niet met een bloedende wond het water in), en te genieten van een glaasje rum onder de sterrenhemel. Nou, genieten was het! Vervolgens was het tijd om tanden te poetsen in diezelfde rivier en onze hangmatten weer op te zoeken; weer een nacht van een aantal uren slaap gevolgd door een duik om wakker te worden in de rivier. Toen was het tijd om naar de moedervallen te wandelen, een wandeling van in totaal 2 uren met ondertussen veel uitleg over boom- en plantsoorten. Omdat het droge periode is waren de vallen mooi maar niet zoals ze op hun sterkst kunnen zijn. Begin van de middag was het dan tijd om alles weer in de korjaal te laden en terug te keren naar Paramaribo waar we gisteravond weer intrek genomen hebben in ons appartement, waar een bed en airconditioning zeer welkom was. Het was een enerverende trip met veel leuke mensen en prachtige natuur.
Voor de komende dagen hebben we een auto gehuurd om rond te rijden, onder andere naar Groningen. Daarna vertrekken we zaterdag weer voor een volgende trip de jungle in.

Tja, zo schrijvend en overdenkend kunnen we wel concluderen dat Suriname ons al aardig te pakken heeft!

Veel liefs,

Daan en Nyn

• 22 September 2015 - 21:25

Ada:

Jeetje wat een mooi verhaal, wat hebben jullie ondanks de warmte al veel gedaan. Maar zwemmen met Piranha's

• 22 September 2015 - 21:27

Mem:

Lieve Nyn en Daan,
    Wat een geweldig verhaal en wat stoer dat jullie dat doen (gedaan hebben). Vind het ook nog een spannend verhaal. Wat kom je allemaal tegen onderweg, een grote vraag.
    Heel veel plezier nog. Liefs

• 22 September 2015 - 21:51

Ada:

Vervolg

• 22 September 2015 - 22:12

Koen :

Ha super leuk verhaal.....hebben jullienu nog een oog dichtgedaan..in de hangmat ik denk dat ik echt wel vier flessen rum achter de kiezen moet hebben voordat ik in een hangmat ed luiken dicht gooi

GRoets

Koen

• 23 September 2015 - 09:28

Michel:

Hallo, ik vind het ontzettend leuk om de verslagen te lezen. Jullie beleven heel wat in suriname. kijk uit voor de piranha,s want anders bl;ijft er niet veel van jullie over. ha ha veel -plezier en groetjes

• 23 September 2015 - 17:33

Janny:

Wat een geweldig verhaal ,jullie beleven daar wel veel .Hebben jullie wel geslapen daar in debush. heel veel plezier, liefs

• 26 September 2015 - 15:45

Gea:

Zo dat klinkt goed zeg, ben jaloers. Vooral op al het lekkere eten daar in Suriname. En ik hoop bij thuiskomst toch wel en demonstratie te krijgen van de kookkunsten!

• 27 September 2015 - 13:36

Ellen:

Lieve Daan en Nyn,
    Wat een fantastische belevenissen weer!. Leuk beschreven, ik heb er meteen beeld bij en moet zeggen dat ik jullie ook wel een beetje benijd. Geniet er van lieverds en fijn dat wij ook weer kunnen meegenieten! ik kijk al uit naar het volgende verslag. Liefs,
    mamma/Ellen

• 27 September 2015 - 13:52

Judith:

Hoi Daan en Nynke, aan de verhaklen te lezen hebben jullie het best naar je zin. Blij voor jullie want het is altijd afwachten. Bijzondere en spannende tochten om jaloers van te worden.
    Ik wens jullie en goed vervolg van je reis.
    groetjes

• 29 September 2015 - 13:15