Onder de rook van... - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu Onder de rook van... - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu

Onder de rook van...

Door: Daan en Nynke

Blijf op de hoogte en volg Daan en Nynke

25 November 2015 | Ecuador, Guayaquil

Goedenavond,

hier zijn we voor de laatste maal voordat we weer naar huis terugkeren.

Alweer bijna twee weken en heel wat avonturen verder. Vorige keer waren we nog in Cuenca, waar we een leuke laatste dag gehad hebben. Iets buiten het centrum bleken ook nog Inca ruines te zijn, iets kleiner dan bij Ingapirca maar zeker niet minder de moeite van het bezoeken waard. Daarna zijn we na een goede lunch op de bus gestapt naar de grootste markt van de omgeving, waar locals uit de hele regio hun waar komen verkopen. Pfoeh, hier kan zelfs de door ons zeer geliefde markt van Groningen een puntje aan zuigen... Natuurlijk kregen wij hier zin van om te gaan koken, maar de faciliteiten hiervoor waren helaas niet aanwezig in het hotel.

De dag erna stond een busreis van 6u naar Riobamba op onze planning. Helaas zoals in het vorige verslag vermeld niet om de beroemdste treinrit van het land te maken, maar wel om de stad zelf te bekijken. Volgens onze reisgids een zeer gezapige en wat doodse stad, hier zijn wij het echter voor de vrijdag en zaterdag niet mee eens! Genoeg gezelligheid en drukte op de straten, zeker de moeite waard om wat rond te struinen. Helaas was de zeer dichtbij gelegen vulkaan Chimborazo niet goed zichtbaar, maar wat ons meer verontrustte waren de dikke donkere rookpluimen van de iets verder gelegen vulkaan Tungurahua. Na een korte zoektocht op internet kwamen we erachter dat deze, over de afgelopen weken steeds meer actief geworden vulkaan, 8 km ten zuiden van onze volgende stop (Banos) ligt. Hmmm dus toch wel een spannende reisdag zaterdag, want hoe dichtbij en hoe gevaarlijk zijn die rookpluimen eigenlijk?
Eenmaal aangekomen bij ons hostel in Banos bleek de eigenaar zich totaal niet druk te maken om de Tungurahua. Ook later in de week spraken we bewoners van de stad die allemaal met ontzag naar de dikke rookpluimen keken maar ondertussen ook laconiek wisten te melden 'ach ja, de laatste jaren rookt hij nou eenmaal eens in de paar maanden'. Vanaf dat moment hebben we geprobeerd ons niet teveel zorgen te maken om de toch indrukwekkende donkere rookpluimen. Dit is afgezonderd van 1 avond gelukt; die bewuste avond zagen we namelijk vanuit onze kamer behoorlijk wat lava uit de vulkaan gespuwd worden...

Natuurlijk hebben we nog veel meer gezien en gedaan in Banos. De meeste van jullie hebben het vast al via facebook gezien, maar hier toch nog even wat toelichting bij het canoyingen. Dit was namelijk het spannendste wat we gedaan hebben in Banos en ik denk ook op onze reis in totaal. Bij canoyingen daal je via de kloven van een rots in en langs meerdere watervallen stukje voor stukje van een berg af. Dat betekent eerst vertrouwen kweken in het touw waarmee je vast zit en vervolgens omgaan met de combinatie steen en water = glad. Maar wat een kick en wat een ervaring!

Daarnaast hebben we een dag door de prachtige natuur en langs allerlei watervallen gefietst, heen bergafwaarts en terug flink werken en klimmen. De dag erna hadden we een thermaal bad verdiend om onze spieren weer wat op gang te krijgen. Deze bewuste maandagochtend leek wel de badderochtend voor de al wat oudere populatie van Banos, waar wij dus lekker tussen lagen te weken in baden met verschillende temperaturen. Het water in deze baden is opgewarmd door de Tungurahua, die rokend op de achtergrond aanwezig was. De wandeling die we voor die middag op het oog hadden ging iets minder soepel dan we van onszelf gewend zijn; misschien hadden we eerst moeten gaan wandelen en daarna de warme baden in moeten gaan...

Uiteindelijk zat ook Banos er alweer op en gingen we eerst voor een korte busreis naar Ambato, waar we een nachtbus naar Manta op het oog hadden. Deze ging om 20u in de avond, wat betekende dat we een aantal uren moesten doden met lezen en puzzelen. Gelukkig waren ook deze uren zomaar voorbij. Met af en toe wat tukjes en een paar stops stonden we de volgende ochtend al om half 6 in de havenstad Manta. Een paar uur later was onze kamer klaar en hebben we toch nog maar even twee uurtjes geslapen.
Manta staat bekend als stad van de tonijn, het heeft een grote haven waar veel verse vis binnenkomt. We hebben dan ook heerlijke visgerechten gehad, waaronder ceviches.
Het is ook een stad die in trek is bij Ecuadorianen voor vakantie of een weekendje weg, er waren maar heel weinig 'buitenlanders' te vinden. We hebben de belangrijkste bezienswaardigheden van deze niet erg toeristische stad bekeken maar hebben vooral ook erg genoten van het strand, de temperatuur en het zwembad.

Vandaag zijn we opnieuw afgereisd naar Guayaquil en is onze laatste volledige dag in Ecuador alweer aangebroken. Morgen gaan we overdag de verjaardag van Daan hier nog vieren en dan vliegen we om 18u lokale tijd naar Madrid. Daar hebben we een aantal uren een tussenstop en gaan we waarschijnlijk even een glimp opvangen van het centrum van Madrid. In de avond vliegen we dan vervolgens door en zetten we onze voet opnieuw op Europese bodem, ditmaal in Frankfurt.
Nog even en we zijn weer thuis in Groningen! En wat is deze reis omgevlogen, wat hebben we ervan genoten!

Iedereen nogmaals heel erg bedankt voor de vele leuke reacties op deze site maar ook via andere kanalen, we vinden het leuk om te horen dat we jullie plezier gedaan hebben met onze verhalen.

Hopelijk allemaal tot snel!

Liefs Daan en Nyn

• 25 November 2015 - 09:37

J:

weer een geweldig verhaal ,nu op naar huis en naar je nieuwe baan .

• 25 November 2015 - 23:05

Myrthe:

Leuke laatste blog! Fijne terugreis!!!

Kus