Mist en Motregen - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu Mist en Motregen - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu

Mist en Motregen

Door: Daan en Nynke

Blijf op de hoogte en volg Daan en Nynke

27 September 2007 | Vietnam, Sa Pá

Hier een van onze laatste berichten.
De afgelopen twee dagen zijn we in Sa Pa geweest. Helaas was het, net als volgens mij in heel Vietnam, regenachtig rotweer. De beloofde uitzichten over de bergen en de rijstvelden hadden we dus helaas niet...
Maandagmiddag zijn we eerst naar het waterpark geweest. De brommertaxi die we hadden meende het te kunnen vinden, wat absoluut niet waar bleek. Na meerdere keren gevraagd te hebben kwamen we dan toch in de richting en gelukkig zag Daan al uit de verte het waterpark liggen... Het was een redelijk groot park met heel veel vette glijbanen (we gingen er vanaf met rubberbootjes en een soort bodyboards en enkele zonder een hulpstuk). Ook was er een soort kabelbaan boven het water waar je aan kon hangen en natuurlijk uiteindelijk met een grote plons in het water moest belanden. Er was ook nog een duikplank van een meter of vier; kortom allemaal middelen om een leuke middag te beleven. Het was ook zeker niet druk in het park, we deelden het met zo'n 10 anderen.
Maandagavond werden we, na het eten, bij ons guesthouse opgehaald en naar het station gebracht. Vanaf daar namen we de nachttrein naar Lao Cai (zie het kaartje, tegen de Chinese grens aan) om 's ochtends rond half 6 aan te komen.
We lagen in een cabine met nog 4 anderen (in dit geval Vietnamezen). Deze nacht hebben we redelijk geslapen, in ieder geval boven verwachting!
In Lao Cai aangekomen gingen we met een busje naar het hotel toe. Onderweg zagen we al dat het erg mistig en regenachtig was; vanaf toen was het natuurlijk hopen geblazen op beter weer...
Na een ontbijt in het hotel gingen we dan op pad. Gelukkig had ditzelfde hotel ook regenjassen voor niet al te veel geld te koop (25 cent). Dit bleken hele lichte plastic jasjes (te kort, omdat in ons geval niet geldt 'one size fits all') die enige bescherming boden. Na een korte trek van 3 miezerige uurtjes kwamen we doorweekt terug bij het hotel. Tijdens deze trek hebben we echter wel veel gezien en ondanks de mist hebben we geprobeerd mooie foto's te maken. Na de lunch hadden we de rest van de middag en avond vrij om zelf Sa Pa te ontdekken. Aangezien het zo regenachtig was waren we in de middag snel over de markt heen, die desondanks nog wel redelijk wat kraampjes had. De mensen die voor de gezelligheid over de markt liepen ontbraken echter. We hebben wat fruit gekocht en zijn na een uur in de regen toch weer naar het hotel gegaan voor alweer een warme douche.
De volgende dag stond een lange wandeling op de planning, onze hoop op beter weer werd meteen teniet gedaan toen we de gordijnen om 7u open trokken.
Toch ging de wandeling door (volgens de gids nadat we uiteindelijk beneden waren: ja, ik had jullie hier eigenlijk niet willen brengen in dit weer maar jullie hadden de tour al geboekt... Grrr). Het eerste stuk was goed te doen omdat daar nog een aantal stenen op de weg lagen. Op het moment dat we bij het totaal onverharde stuk aankwamen sloeg de schrik door onze groep van 6 personen (2 waren bij voorbaat al afgehaakt).
Plaatselijk waren bamboesticks te koop die dienden als wandelstokken om ons van de afgrond te redden.
De wandeling was namelijk bij droog weer al best pittig, laat staan de wandelcondities bij dit ontzettend natte weer... Op een gegeven moment hebben we het 'goed lopen' omgezet in het 'zorgen dat we heel weer terugkomen'. Tijdens de momenten dat we even de tijd hadden om ons niet op het lopen te concentreren bleken we toch echt wel een mooie wandeling te maken; de uitzichten, voorzover die er waren waren echt schitterend. Niet te geloven zoveel rijst er verbouwd wordt in die omgeving!
Af en toe moesten we ons door modderstromen worstelen en gleden we half naar beneden, het volgende moment waren er weer hele steile stukken bij die we moesten dalen en klimmen.
Om kwart voor 4 eindelijk weer bij het hotel aangekomen hebben we in een hokje kunnen douchen en gelukkig de modder van ons af kunnen spoelen voordat we droge kleren aantrokken. Snel eten om half 5 samen met de twee Nederlandse meiden waar we de afgelopen dagen in Sa Pa mee opgetrokken waren (heel gezellig!) en daarna moesten we de bus in om weer richting Lao Cai te gaan voor onze nachttrein. Deze nacht lagen we bij hele leuke mensen in de wagon. Helaas was de nacht deze keer niet zo goed voor ons, we hebben echt belabberd geslapen. Eenmaal rond 5 uur op het station in Ha Noi aangekomen bleek het enorm te regenen en onweren en zijn we snel samen met de mensen uit onze slaapcabine in een taxi gesprongen naar een hotel.
In ditzelfde hotel zitten we nu dit verhaal te tikken. Vanochtend hebben we lekker rustig aan gedaan en toen het uiteindelijk toch nog droog en behoorlijk warm bleek te worden zijn we gaan wandelen en in het parkje bij het Hoan Kiem-meer gaan lezen.
Nu is het wachten op Jaap die binnen 1 a 2 uren in dit hotel komt en dan gaan we zaterdagochtend aan onze laatste trip beginnen: Halong Bay. We hebben er heel veel zin in, maar we zijn ons er ook zeker heel erg van bewust dat dit de laatste bezienswaardigheid voor ons wordt deze reis...
Begin volgende week horen jullie weer van ons over deze trip naar, naar horen en zeggen, het 'mooiste plekje van Vietnam'.
Tot die tijd willen we iedereen veel liefs toewensen en natuurlijk het voetbalteam veel succes bij de wedstrijd tegen Sparta'59 (we volgen jullie echt wel)

Hen gap lai!

• 27 September 2007 - 17:04

Pap En Mam:

Hey lieverds
    Ook daar kan het dus regenen. Hadden we eigenlijk geen rekening mee gehouden, jullie wel? Het zijn weer mooie foto's. Leuk om wat Vietnamese bewoners te zien. Heel veel plezier in Halong Bay en we horen gauw weer jullie verhalen, al schiet het nu wel heel hard op. Nou ja, kunnen we live de verhalen aanhoren, is ook wel fijn.
    Liefs
    Sies en Anneke

• 28 September 2007 - 03:17

Gea:

Hey ,
    wij hebben hier geen regen gezien.....Het gaat hier verder goed. We zijn de afgelopen dagen erg actief geweest. Zal het dit weekend wel even op de site zetten. Veel plezier nog met jullie laatste week en hoop dat het ondanks alles toch een geweldige vakantie is geweest!

Liefs, Gea

• 28 September 2007 - 09:24

Janny:

ik vind jullie er charmant in de regencapes.daar kan het dus ook regenen.erik en maaike zijn naar de canarische eilanden.ik ga maandag naar limburg. nijnke en daan een hele goede terugreis en totziens op 6 oktober.groetjes janny

• 28 September 2007 - 10:21

Eline:

eerlijk is eerlijk, tis het weer is hier ook bagger, echt van dat hele donkere chagrijnige weer. Maar goed, ik vind die foto van de rijstvelden echt heel mooi, ondanks het dikke pak wolken wat er boven hangt! Tot over een weekje! xxx

• 28 September 2007 - 17:45

Michel En Eileen:

Jullie hebben ook vietnam van een andere kant meegemaakt. Wat een regen en mist daar in de bergen,maar een belevenis is het wel. De komende week nog veel plezier
    gewensd door ons en een behouden thuiskomst.De live-verhalen komen in hichtum wel.Ik hoop dat jullie genieten van de Halong_bay.Tot later

• 29 September 2007 - 06:51

Ada:

Hoi Daan en Nyn,
    Wat een leuke foto`s vooral die schoolfoto, wat hebben onze kinderen dan een luxe op school. Nu ik dit jullie schrijf is het jullie laatste weekend in vietnam. En dan moeten jullie je alweer klaar maken voor de terugreis naar dit vochtig koude landje maar.... met heel veel warme mensen. Jullie moeten deze dagen maar goed gebruiken en veel genieten van de mensen, het land en niet te vergeten..het ETEN!!! Want die hollandse prak zal straks wel even wennen zijn.
    Veel plezier een fijne en veilige terug reis,en pas goed opelkaar!!!
    Dikke tuut van Ada Ab Sanne Willem Marije en een poot van Jansen

• 29 September 2007 - 10:35

John:

Hey,

hoe dacht je dat die rijst zou groeien dat heeft echt wel wat water nodig! Hier is het weer niet veel beter. Vanavond vieren we de verjaardag van Daisy Mae met oa heel veel vrienden van de camping.

Veel plezier nog de komende week en o ja, jullie friezen kunnen echt wel voetballen jong heerenveen brengt psv zo in de war dat ze een geschorste speler opstellen en cambuur verslaat AZ. Jammer voor heerenveen dat ze nu net tegen ajax geloot hebben in de volgende ronde.

Groetjes,

John, Dayenne, Daisy Mae en Dana

• 29 September 2007 - 13:07

Evelien:

hey! ik wist de site van jullie niet meer haha...jammer dat we elkaar niet treffen. wij reizen van noord naar zuid en zijn nu in Mui Ne met idd ook regen:( helaas ook geen wind dus niet zonnen en niet kitesurfen. morgen vertrekken wij naar saigon en door naar cambodja. veel plezier in sapa! zie je dan in holland!

• 29 September 2007 - 20:40

Oma:

Lieve lieverds,

Het is jammer dat ik jullie zo weinig heb gemaild, heb wel uren achter de computer gezeten en het geprobeerd. Gelukkig heb ik jullie mails wel gelezen en er enorm van genoten.Wat een reis!
    Volgende week zijn jullie er weer. Fijn!
    Kunnen we weer eens normaal praten.
    Pauline en Tijs zijn nu hier en blijven gezellig slapen en morgen fijn ontbijten.

Goede reis en geniet nog van de laatste dagen, hopelijk nog met mooi weer.
    Lieve groetjes, liefs en knuffeltjes,

Oma

PS Groeten ook van Pauline en Tijs.

• 01 Oktober 2007 - 16:08

Marije:

die schoolkinderen hebben het zeker anders als nederlandse schoolkinderen ik zie ook dat ze sloffen dragen in de klas