Melaka en KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu Melaka en KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Daan en Nynke - WaarBenJij.nu

Melaka en KL

Door: Daan en Nynke

Blijf op de hoogte en volg Daan en Nynke

27 November 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve allemaal!

Daar zijn we weer...
Zoals in ons vorige verhaal beschreven zijn we woensdag afgereisd naar Maleisie, om eerst een bezoek te brengen aan Melaka. Deze stad, die op de werelderfgoedlijst staat, heeft meer dan 600.000 inwoners. Het voelt echter meer aan als een gezellig dorp door haar compacte en knusse centrum. Door ons nog te Hollandse tempo, hadden we dit centrum dan ook al in een halve dag bekeken... Toch valt er veel te bekijken, zoals een waterrad, windmolen, het Stadthuys, restanten van de stadsmuur (met een VOC-inscriptie) en een groot Portugees schip.
Zoals jullie misschien al geconcludeerd hadden was deze plaats vroeger (mid 17e eeuw) in Nederlandse handen. Het was namelijk de belangrijkste havenplaats voor de handel in specerijen en andere handelswaar.
De geschiedenis van deze ooit felbegeerde stad is uitvoerig tentoongesteld in het Portugese schip. Het feit dat wij als Nederlanders niet altijd lieverdjes zijn geweest werd hier bevestigd...
Vervolgens hebben we donderdag Daans verjaardag (dank voor alle felicitaties!) met een biertje op een terrasje gevierd nadat we in een 80 meter hoge uitkijktoren zijn geweest (Daans wens). Al met al een geslaagd bezoek aan Melaka, tijd om weer verder te reizen naar onze volgende bestemming: Kuala Lumpur.
Daar zijn we gisterochtend aangekomen. Nadat we ingecheckt hadden in een cozy guesthouse in Chinatown, met gedeelde douche en toilet, zijn we Kuala Lumpur gaan verkennen. Een mooie stad, al maakte het niet meteen de overweldigende indruk die we verwacht hadden.
Ook nu hadden we het tempo er weer goed in, waardoor we de meeste bezienswaardigheden dezelfde dag nog konden afstrepen.
Het guesthouse heeft iedere vrijdagavond gratis diners op de rooftop, geheel met traditioneel Maleisisch eten. Leuk om mee te maken, vooral lekker om te eten!
Daarna toch maar weer een biertje (te koop in een boekenwinkel) gaan drinken, nadat we de immens drukke night market in chinatown bezocht hadden.
Toen was het toch echt bedtijd... Door de slechte isolatie hadden we af en toe het gevoel alsof er een vrachtwagen of bus recht naast ons bed gas gaf, maar na een lange dag lopen lukt slapen gelukkig wel!
De bekendste bezienswaardigheid van Kuala Lumpur hadden we tot vandaag bewaard: de Petronas Towers!
Deze towers waren tot 2004 de hoogste skyscrapers van de wereld, totdat de Taipei 101 deze 'eer' overnam. Dit maakte voor ons de torens niet minder mooi; we hebben ze zowel bij daglicht als vanavond opgezocht en natuurlijk prachtige plaatjes geschoten! (Helaas zijn de poorten van deze computer geblokkeerd, waardoor we geen foto's kunnen plaatsen. Hopelijk de volgende keer...)
Aan het eind van de middag hebben we nog de Batu Caves bezocht: grotten waarin zich meerdere tempels bevinden. Deze tempels zijn ontzettend druk bezocht, mede doordat het een pelgrimsoord is voor Hindu's buiten India. Tijdens het driedaagse festival in januari/februari bezoeken meer dan een miljoen Hindu's dit complex!
Leuke bijkomstigheid waren de apen die hier her en der rond slingerden.
Al met al vonden we Kuala Lumpur een indrukwekkende en energieke stad.
Morgen gaan we richting de, relatief koude (niks vergeleken bij Nederland :P), Cameron Highlands om daar thee- en aardbeienplantages te bezoeken.
Binnenkort horen jullie weer!

Liefs Daan en Nyn

• 27 November 2010 - 15:18

Eline:

oeh ga ik hier een record vestigen met eerste reacties ;) Kualam lumpur klinkt erg leuk! Wel ben ik benieuwd naar wat foto's, dus als jullie een keer een internetcafe treffen met een fatsoenlijke verbinding houd ik me aanbevolen voor wat foto's :)
    Verder missen jullie hier helemaal niks, tenzij je graag de eerste sneeuw en temperaturen van -4 wilt meemaken ;)

• 27 November 2010 - 15:22

Ellen:

hey daan en nyn!

ik ben ook in KL geweest, maar vond het ook niet zo geweldig als verwacht. de batu caves, is dat ook bij al die aapjes? (een aapje had mn moeder gebitchslapped, zijn echt rotbeesten!)
    ik wou ook graag naar de theeplantages, maar dat is er bij ons toen niet van gekomen, dus graag foto's maken zodat ik het toch nog kan zien :)

liefs en veel plezier!

• 27 November 2010 - 15:23

Ellen:

btw, het was vannacht zelfs -7 graden!

• 27 November 2010 - 15:33

Sies En Anneke:

Hey lieverds, fijn weer een leuke samenvatting van jullie belevenissen. Ook erg fijn was ons skypecontact van vanmiddag. Jullie slapen inmiddels en wij wensen jullie een goede reis morgen naar de Cameron Highlands en vervolgens naar de 2 eilandjes Penang en Lankawi (als ik het goed schrijf).
    Heel veel liefs

• 27 November 2010 - 16:44

Remco:

ooh ooh ooh wat ben ik toch jaloers op jullie... ben zeer benieuwd naar de foto's...verder hebben ook wij Daan z'n verjaardag ff lichtelijk gevierd :P
    weer veel plezier toegewenst..
    ps goed idee om te twitteren dat er nieuwe reisverslagen zijn...

• 28 November 2010 - 17:32

Janny:

een leuk verslag . hoe gaat het met het eten ? alles is zeker weer echt lekker. ben benieuwd naar de fotos..lieve groeten janny

• 29 November 2010 - 10:43

Gea:

Hey,
    Dat hoort goed. Ja die kou is hier ook gekomen. Ik kan je melden dat ik het krabben van mijn autoramen nog niet verleerd ben (dit keer wel zo slim geweest om dat met handschoenen aan te doen). Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen, en hopelijk bevind ik mij straks ook in een warmer oord!
    Liefs

• 01 December 2010 - 19:10

Anneke:

Hey Daan en Nynke,
    Zo te horen gaat alles goed daar en zien jullie ook nog een hele hoop in korte tijd. Dus dat hollandse tempo mag wel wat minder. We hebben de apres-ski avond er weer op zitten. Morgen maar een rondje schaatsen. Vandaag was de gevoelstemperatuur -15 tot -20 graden, dus wees maar heel blij dat jullie daar zitten en niet hier. Heel veel plezier en doe het rustig aan. Veel liefs Anneke